Rahmatnya ujian itu.



                                                                                               

Allahumma Yassir wala tu’asir

Asslamualaikum.

Apa khabar readers sekalian? I hope that all is well. ^__^

Saya teringat satu kate2 yg mungkin menjadi penguat semangat tatkala diuji:

” Harus ada rase bersyukur disetiap kali ujian menjelma.
Itu jelas membuktikan Allah mengasihimu setiap masa.
Diuji tahap keimanan sedangkan ramai  terbiar dilalaikan.
Hanya yg terpilih saja antara berjuta mendapat rahmatNya”

(Rahmat Ujian)

A few month before saya selalu rase letih. Tido pun cukup2 terganggu. Masa tu saya pikir : “mungkin aku tak cukup rehat.”

Every night saya amik mase untuk study sampai jam 2,3 pagi dan time tu mulalah akan batuk2 dengan tiba2 kemudian nafas tersekat-sekat. Saya pernah ingat pesan seorang ukhti: “stress yg skeet takpe dik. Jangan sampai badan tak cukup rehat dan nafas tersekat2”

Ya!

Mungkin betol kot aku tak cukup rehat ----> Begitulah jawapan untuk diri saya.

Saya akan study kat ruang tamu luar biasanya. Dan sekitar jam 1 pagi Ma akan baliklah ke rumah. Masuk je rumah ma akan kate: “Tiap2 male tido lewat. Pegilah tido. Nanti sambung study pulak”

Mm, Walaupun Ma terlalu sibuk mencari rezeki untuk bantu abah memenuhi kemaslahatan keluarga ini namun Ma tetap berusaha menjadi ibu yg baik. Dan saya masih ingat kata2 ma: “anak ma semua baik2” -insyaAllah-

YaAllah,
Jadikanlah hambaMu ini anak yg solehah
Buat kedua ma dan abah hamba


Sejurusnya selesai exam.. Ma ajak pegi check-ups. So saya pergi lah. Sampai je situ saya tengop seorang dR yg quite busy dan dikenali as Dr.Lim ~

A few minutes later, dia amek darah saya dan panggil semua family yg berada disitu, katanya:

“Paru2 kamu luka dan bila Saya check titik darah keenam.Usus kamu jugak turut mengalami luka yg teruk. Sel kanser yg mencecah 30% lebih akan di-announce Penghidap Kanser. Untungnya baru 20% dalam badan kamu.”

Saya terdiam bungkam mendengar . . .

Ma pun turut terkejot. Seingat saya baru 2 bulan lepas saya pulih sakit Sciatica.

Dr kate masih boleh sembuh. Cara pemakanan memang betol2 kena jaga. Tak boleh makan daging atau ayam sangat. Kena makan sayur2 dan minum jus setiap hari and so on. Dr. pesan lagi “ Balik nanti kena pantanglah jangan amik makanan yg berminyak dan bakar. Umur 17 da macam 71 (sambil senyum)”

Selamalam tido agak lewat. Mungkin terlalu banyak pikir. Tiba2 saya tersentak:

“Aku beruntung. Dalam kesusahan Allah selitkan kesenangan. Benar janjiNya.Dengan izin yg dikurniakan, aku dapat tahu semua dan ia cukup2 mentarbiyahkan diri ni agar sentiasa tingkatkan amal ibadat padaNya.”

Dulu, pernah seseorang cakap pada saya:

“ Kalau rase penyakit  yg Allah berikan tu da cukup2 menghukum. Bertaubatlah”

Mungkin betol. Kata2 kamu.

YaAllah,
semoga saya sempat untuk membalas jasa ma dan abah yg nak tengop saya jadi pendakwah dan saya diberi peluang mebahagiakan org2 yg pernah menjadi sebahagian daripada hidup saya. saya yakin, masih ramai yg mempedulikan saya.
YaRahman,
Hamba mohon dgn qudratMu, engkau ampunilah dosa2 hamba. Hamba merindui kasih sayang yg hebatMu yaAllah. Hamba takut jika engkau berpaling. Hamba tidak mahu terus dan terus lalai lagi. Cukuplah hidup ini untukMu yaRabb.

P/s: Masa yg berllau taknak mampu untuk kita panggil kembali. Hidup yg ada meskipun berat harus dijalani. Semoga diri ini tabah dan terus mengerti kurnia Ilahi. Mohon doanya ;) terima kaseh menjadi pembaca yg setia ^^

Ulasan

  1. kamu ...... sakit huh farisya.yusof??
    La tahzanii .. ^^

    BalasPadam
  2. kamu..... Yes huh Hadi Pataepannang (!)(!)
    (tiru gaya kamo)
    thanks for kamO punyer attention ;)
    -smile ni-

    BalasPadam

Catat Ulasan

Hi!
Cube la comment,seket pun jadi la -__-

Catatan popular daripada blog ini

USAHA-USAHA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM) DALAM MEREALISASIKAN MATLAMAT YANG TERKANDUNG DALAM FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FKP)

Banding Beza Prinsip-prinsip Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Dengan Aqidah Yang Menyeleweng Dalam Aspek Definisi Iman, Sumber Aqidah, Pendekatan Ilmu Aqidah, Perkara Ilahiyyat, Nubuwwat dan Ghaibiyyat

Sedetik Lebih . . .