Sahabat Baru :)

Jumaat, 9 Mac 2012

Hakikat mencintai,.♥




Da lame rasenya tak post pasal ‘cinta’ kan? Mungkin kerana diri tak dilanda cinta yg mekar *_* atau mungkin jugak da habes segala madah2 cinta dijiwa ini,.Namun dihati? Siapa yg tahu,.Ada mase mungkin kite jarang teliti sesuatu perkataan yg kite da ungkapkan dan jugak mungkin kite terlepas pandang setiap ungkapan kite tu ada makna yg berbeza dgn apa yg kite inginkan,. Hmmm~

Last year, saya diajar tentang ayat pasif & ayat aktif. Dalam satu sumber menerangkan:

>> ayat aktif ialah ayat yg menekankan objek.

>>ayat pasif ialah ayat  yg menerangkan benda/org yg dikenakan perbuatan ke atasnya.

  Sekali dengar kedua2 ayat tu mungkin macam takde beza ape2 sebab ia tetap menceritakan hal yg sama. Walaupun benda yg same diceritakan, hakikatnya memang wujud perbezaan yg besar dlm kedua2 jenis ayat tu.

  Sebab ayat aktif akan menunjukkan apa yg kite lakukan sebaliknya ayat pasif pulak memberi makna bagaimana kite diperlakukan.

Opss!!

Kite taknak cakap pasal struktur ayat la sebenarnya,heheh!

   Pernah ditanya kepada seseorg yg begitu hebat mencintai Allah tentang hal pernyataan cinta ini. Beliau ditanye, adakah beliau seorang muhibbun?

Lalu jawapan yg diberi tak macam yg diharapkan oleh si penanya. Beliau berkata:

   “aku bukanlah org yg mencintai tetapi aku adalah mahbub,seorang yg mencintai itu payah.”

Jawapan yg sebenarnya cukup jelas (bagi mereka yg paham la)
tetapi cukup kabur (bagi mereka yg tak mendasari ertinya cinta)

# Jika dilihat struktur ayat, jelas2 la ada 2 struktuk ayat yg kite bahas kat atas tadi#


Ready,ready nak MENCINTAI da ni :) hik!

  Beliau ditanya perlakuannya yg dikatakan sedang mencintai Allah. Mungkin kerana nak sangat tahu maka si penanya bertanyakan hal tu utk dapatkan kepastian. Tetapi jawapan yg diberikan tak menggambarkan perlakuannya. Masih kabur?

Kite sanggup buat sesuatu yg tak pernah kite buat sebab nak memiliki A. Kite akan amik tahu apa yg A suke dan ape yg A tak suke. Bila kite da tahu, mudahla untk kite buat apa yg disukai oleh A. Tak kisah apa pun yg terjadi kite sanggup berkorban demi cinta kite pada A la katakan,.

  Biar da tahu secare terperinci pasal A dan biar da try macam2 strategi untk memenagi hati A, namun A? tetap jugak terdiam bisu,. Takde signal pun yg cinta ni sedang dibalas ke atau at least hati si A da mula berpaling pada kite,.

  A tetap melayan kite seadanya sebab sikap A yg memang baik. Dek kerana layanan itu, ada rase cinta kite kat A maka kite pun pandai2 la judge yg A da mencintai kite (perasan!) … lalu gendang dipukul memberitahu seantero yg kite ni tengah bercinta dgn A dan betapa indahnya kite menjalani cinta tu.

   Namun hakikat sebenarnya tak pasti pun lagi yg A mencintai kite dan keadaan ni yg org selalu cakap SS tu,cube teka ape?. Dalam keadaan SS ni kite akan rase bestnya kalau dapat citekan pengalam bercinta ni dgn A utk menguatkan perasaan kite kat A. Mengapa hal ini terjadi walaupun kite mencintai A?


Wait,wait! Kite salami pulak erti dicintai

  Emm, ingat lagi takjawapan org arif tu? Alarr yg kaler pink kat atas tuu,.. ingatkan2?
Beliau menyatakan yg beliau dicintai. Kite pun mungkin pernah dicintai seseorg tu tanpa kite tahu atau mungkin kite tahu,.

  Kite mungkin tak kenal dia dgn pasti tapi dia memang betol2 cinta kat kite (ni berlaku sebab hukum penarikan). Dia tertarik sebab ada sikap2 kite yg dia suke, tertarik dgn sikap yg tidak dibuat2. Kite tak perlu berlakon untk menyukai tapi kite perlu buat sesuatu yg baik tapi kerana tu sikap kite la.

  Bila kite da buat benda baik bukan kerana lakonan di pentas hati manusia dgn penuh ikhlas,penuh kasih sayang dan berulang kali dilakukan tanpa sedar. Contohnya, kalau kite suke sangat senyum bila jumpe org,kite akan amat mudah tersenyum. Kite senyum  tu bukan nak tunjuk kite ni ceria atau tengah umpan hati org lain. Kite senyum sebab tu da memang sikap kite,kan.

   Org yg melihat senyuman itu akan tertawan dgn senyuman tu walaupun kite rase senyuman tadi takde ape2 makna pun untk kite tapi keikhlasan tu tetap dirasai. Lastly, dgn sebuah senyuman je org boleh jatuh cinta kat kite.

   Senang nak cakap,

Mencintai adalah perlakuan kite yg nak dicintai. Hakikatnya belum pasti & blh jadi SS.

Dicintai pula adalah kite diperlakukan tanpa sedar kite sebb perbuatan kite yg da tarik hati org lain dan bukan kerana keinginan peribadi.

Hasilnya >>>>> org yg mencintai itu payah kendiri tetapi org yg dicintai cukup2 berdikari.

P/s: hidup ni memangla satu lakonan kan, tapi berlakon mencintai itu satu sikap buruk yg hanya ingin dipuji tapi satu perbuatan yg keji. Dahlah, Jom! Kite jadi org yg dicintai Allah bukan org yg sekadar mencintaiNya.


*muhibbun – seorang yg mencintai  
*mahbub – yg dicintai
*SS – syok sendiri

Khamis, 8 Mac 2012

Lakonan yang hebat!!


Da lama sangat rasenya tak post sini ,. Alhamdulillah, Allah mengizinkan saya berkongsi tulisan disini lagi ,. Salamullahi alaikum readers ^__^

Dah bace title post saya kali ni?

Hebat lakonan kau!

  Hmm,agak2nya kan kite ni pernah tak pandang diri kite sume kat depan cermin? Renung ke mata sendiri dan tiba2 mata kite akan berkaca.,

...  Timbul persoalan di minda. Tidakkah kau penat menjadi org lain yg bukan diri kau sendiri. Setiap saat seakan berada dlm kepalsuan,kepura2an. Takde sape memaksa. Namun satu2nya keaslian ialah apabila kite memandang cermin dan baru kite melihat diri kite sendiri.

  Badan tak boleh bagitau apa yg hati tengah rase. Beruntunglah bagi mereka yg menjalani hidup dgn jujur. Bertuah juga buat mereka yg mampu pandang cermin & menyelami rase hati masing2. Mempelajari kejujuran & penceritaan dari sebuah pandangan yg ikhlas.

  Memanglah dlm beberape situasi, kite kena belajar menyesuaikan diri supaya berada dlm situasi yg betol kan, di tempat yg betol. Takkan la pegi  majlis org nak buat perangai pulak kan,. Tapi, ada jugak yg awal2nya niat memang nak sesuaikan diri, pastu rasa mcm diri ‘serba tak kena’ la  pulak berada dlm kumpulan tu. Masa tu rase macam lebih rela ada kat tempat lain even bersendirian sekalipun berbanding terpaksa beramah mesra dgn org lain yg memang hampir kite tak kenal (sbb saya tak peramah =p ).



 Apa yg saya tengah pikir >> Adakah penerimaan seseorg tu bergantung pd lakonan yg dibawanya? Bukankah lebih bagus keaslian?

  Kita blh jadi pelakon seumur hidup kite tapi sampai bila?? Sebab akan tiba masenya yg kite akan rase 
'da penat!’
 
Ya! Rasa yg sanngggat penat.

  Itulah yg bermain dipikiran aku saat melihat cermin tadi. Aku tak tahu ape yg da buat aku penat, tapi aku dah penat. Mungkin banyak rase yg aku sembunyikan kebelakangan ini, berlakon utk org lain, sehingga lama kelamaan aku sendiri rase aku semakin plastik.

   <Cuba memahami makna>
aku teringat akan sesuatu yg lebih kurang cam gini bunyinya:
  
“Fitrah manusia ialah melakukan kebaikan”.

Hati kite sememnagnya dilahirkan utk buat kebaikan & bila sebaliknya yg berlaku, maka kite sendiri menempatkan hati dlm ruang penyeksaan yg menetap dlm senyap.

   Sama la macam diri kite. Kita dilahirkan dgn fitrah yg berbeza & da pun ditetapkan olehNYA. Dan bila kite cuba sesuatu yg bukan diri kite, da tentu kite merana,kite terseksa, meskipun badan & akal taknak mengakuimya.

HENTIKAN!!!!

  Tak bermakna kite perlu menolak sebarang perubahan. Sesuatu yg baik seharusnya diikut & diperbaiki. Jika itu mendatangkan kebaikan, kenape tidak. Ingat balik bahawa hati kecil kite sentiasa inginkan dan terdorong kepada kebaikan. Usah melawannya,.

   Namun jika kite hanya sering melakonkan watak org lain dlm hidup kite, maka rasenya eloklah berhenti. Sebelum kite jadi semakin penat.penat dan penat & sebelum keaslian kite akan semakin.semakin.semakin pudar,. ish!ish!ish!

  Takyah nak cakap sesuatu yg bukan ‘gaya kite’. Takyah la buat perkara yg kite sendiri tak suke, hanya nak mengejar hati manusia. Entah ape yg cuba aku buktikan. Jika benar mereka selesa bersama aku, biarlah kerana diriku sebenar, dan siapa aku. Yakinilah! kite semua memang istimewa. (Kata2 ini sebahagian besarnya nasihat pada diri ku)

   Aku bukan pandai, Cuma diberi peluang utk menulis dan berkongsi dlm sebuah tulisan. Sebuah tulisan dpd pemikiran yg serba kurang. Hanya ingin menyatakan kite akan penat jua akhirnya dalam pentas lakonan manusia.

   Sepatutnya kite rase malu kerana ALLAH da jadikan kite sempurna dan kesempurnaan seseorang bukan di mata org lain. Biarlah kite kurang makan, kurang pakai, cacat anggota. Cukuplah kite sempurna dihadapanNYA. kan?

   Aku tidak mahu lagi melawan fitrah, menolak keindahan hati sendiri yg aku kuburkan kerana manusia. Malu padaYang Maha Pemberi, maka aku akan jadi diri ku sendiri. Tiada lakonan yg akan berjaya selamanya. Lambat laun, lakonan tetap sebuah lakonan.

   Berjaya hanya sementara, sedangkan kepalsuan dlm lakonan berbekas di hati buat selamanya. Mungkin da tiba masanya untuk aku tidak lagi menjadi pelakon di pentas hati manusia. Readers pulak camne?