Sahabat Baru :)

Jumaat, 9 Mac 2012

Hakikat mencintai,.♥




Da lame rasenya tak post pasal ‘cinta’ kan? Mungkin kerana diri tak dilanda cinta yg mekar *_* atau mungkin jugak da habes segala madah2 cinta dijiwa ini,.Namun dihati? Siapa yg tahu,.Ada mase mungkin kite jarang teliti sesuatu perkataan yg kite da ungkapkan dan jugak mungkin kite terlepas pandang setiap ungkapan kite tu ada makna yg berbeza dgn apa yg kite inginkan,. Hmmm~

Last year, saya diajar tentang ayat pasif & ayat aktif. Dalam satu sumber menerangkan:

>> ayat aktif ialah ayat yg menekankan objek.

>>ayat pasif ialah ayat  yg menerangkan benda/org yg dikenakan perbuatan ke atasnya.

  Sekali dengar kedua2 ayat tu mungkin macam takde beza ape2 sebab ia tetap menceritakan hal yg sama. Walaupun benda yg same diceritakan, hakikatnya memang wujud perbezaan yg besar dlm kedua2 jenis ayat tu.

  Sebab ayat aktif akan menunjukkan apa yg kite lakukan sebaliknya ayat pasif pulak memberi makna bagaimana kite diperlakukan.

Opss!!

Kite taknak cakap pasal struktur ayat la sebenarnya,heheh!

   Pernah ditanya kepada seseorg yg begitu hebat mencintai Allah tentang hal pernyataan cinta ini. Beliau ditanye, adakah beliau seorang muhibbun?

Lalu jawapan yg diberi tak macam yg diharapkan oleh si penanya. Beliau berkata:

   “aku bukanlah org yg mencintai tetapi aku adalah mahbub,seorang yg mencintai itu payah.”

Jawapan yg sebenarnya cukup jelas (bagi mereka yg paham la)
tetapi cukup kabur (bagi mereka yg tak mendasari ertinya cinta)

# Jika dilihat struktur ayat, jelas2 la ada 2 struktuk ayat yg kite bahas kat atas tadi#


Ready,ready nak MENCINTAI da ni :) hik!

  Beliau ditanya perlakuannya yg dikatakan sedang mencintai Allah. Mungkin kerana nak sangat tahu maka si penanya bertanyakan hal tu utk dapatkan kepastian. Tetapi jawapan yg diberikan tak menggambarkan perlakuannya. Masih kabur?

Kite sanggup buat sesuatu yg tak pernah kite buat sebab nak memiliki A. Kite akan amik tahu apa yg A suke dan ape yg A tak suke. Bila kite da tahu, mudahla untk kite buat apa yg disukai oleh A. Tak kisah apa pun yg terjadi kite sanggup berkorban demi cinta kite pada A la katakan,.

  Biar da tahu secare terperinci pasal A dan biar da try macam2 strategi untk memenagi hati A, namun A? tetap jugak terdiam bisu,. Takde signal pun yg cinta ni sedang dibalas ke atau at least hati si A da mula berpaling pada kite,.

  A tetap melayan kite seadanya sebab sikap A yg memang baik. Dek kerana layanan itu, ada rase cinta kite kat A maka kite pun pandai2 la judge yg A da mencintai kite (perasan!) … lalu gendang dipukul memberitahu seantero yg kite ni tengah bercinta dgn A dan betapa indahnya kite menjalani cinta tu.

   Namun hakikat sebenarnya tak pasti pun lagi yg A mencintai kite dan keadaan ni yg org selalu cakap SS tu,cube teka ape?. Dalam keadaan SS ni kite akan rase bestnya kalau dapat citekan pengalam bercinta ni dgn A utk menguatkan perasaan kite kat A. Mengapa hal ini terjadi walaupun kite mencintai A?


Wait,wait! Kite salami pulak erti dicintai

  Emm, ingat lagi takjawapan org arif tu? Alarr yg kaler pink kat atas tuu,.. ingatkan2?
Beliau menyatakan yg beliau dicintai. Kite pun mungkin pernah dicintai seseorg tu tanpa kite tahu atau mungkin kite tahu,.

  Kite mungkin tak kenal dia dgn pasti tapi dia memang betol2 cinta kat kite (ni berlaku sebab hukum penarikan). Dia tertarik sebab ada sikap2 kite yg dia suke, tertarik dgn sikap yg tidak dibuat2. Kite tak perlu berlakon untk menyukai tapi kite perlu buat sesuatu yg baik tapi kerana tu sikap kite la.

  Bila kite da buat benda baik bukan kerana lakonan di pentas hati manusia dgn penuh ikhlas,penuh kasih sayang dan berulang kali dilakukan tanpa sedar. Contohnya, kalau kite suke sangat senyum bila jumpe org,kite akan amat mudah tersenyum. Kite senyum  tu bukan nak tunjuk kite ni ceria atau tengah umpan hati org lain. Kite senyum sebab tu da memang sikap kite,kan.

   Org yg melihat senyuman itu akan tertawan dgn senyuman tu walaupun kite rase senyuman tadi takde ape2 makna pun untk kite tapi keikhlasan tu tetap dirasai. Lastly, dgn sebuah senyuman je org boleh jatuh cinta kat kite.

   Senang nak cakap,

Mencintai adalah perlakuan kite yg nak dicintai. Hakikatnya belum pasti & blh jadi SS.

Dicintai pula adalah kite diperlakukan tanpa sedar kite sebb perbuatan kite yg da tarik hati org lain dan bukan kerana keinginan peribadi.

Hasilnya >>>>> org yg mencintai itu payah kendiri tetapi org yg dicintai cukup2 berdikari.

P/s: hidup ni memangla satu lakonan kan, tapi berlakon mencintai itu satu sikap buruk yg hanya ingin dipuji tapi satu perbuatan yg keji. Dahlah, Jom! Kite jadi org yg dicintai Allah bukan org yg sekadar mencintaiNya.


*muhibbun – seorang yg mencintai  
*mahbub – yg dicintai
*SS – syok sendiri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hi!
Cube la comment,seket pun jadi la -__-

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.