Sahabat Baru :)

Selasa, 15 Februari 2011

Wanita Penghiba..


"Ibu kenape ibu nanges?'tanya seorang anak kepada ibunya ,ketika itu si ibu sedang menyuapkan makanan ke mulut si anak.."kerana ibu seorang wanita.", jawab si ibu sambil mengesat air matanya, sedang air matanya masih membasahi pipinya lalu dipeluk anaknya erat-erat dan berkata "anakku kau xkan paham". Kemudian anak itu bertanya pula pada ayahnya "Ayah, kenapa ibu mudah nanges?" "Semua wanita memang mudah nanges." hanya itu jawapan daripada si ayah. Masa berlalu ,si anak membesar dan menjadi lelaki dewasa. Namun dy masih lagi tertanya-tanya, Mengapa wanita mudah mnanges? sampai waktunya si ibu dipanggil  ke rahmatullah. Kerinduan yg teramat sangat sehingga si anak terbawa-bawa rasa rindunya itu ke dalam mimpi. Mimpi itu si ibu memimpin tangan si anak sambil berkata "Anakku..Allah telah ciptakan wanita sangat istimewa,dijadikanNya bahu wanita itu cukup kuat agar mampu menahan seluruh beban bumi dan isinya. Namun ia cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yg sedang nyenyak." "Allah berikan wanita kekuatan untuk melahirkan dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walaupun kerap kali dy menerima cercaan daripada si anak keperkasaan itu juga membuatkan wanita tetap bertahan,pantang menyerah, walaupun ketika org lain berputus asa." "Kepada wanita juga Allah berikan kesabaran untuk merawat keluarganya walau letih, sakit dan lelah tanpa keluh kesah." "Ingatlah anakku, dalam hati setiap wanita itu, Allah tetapkan perasaan kasih sayang dan peka untuk mencintai anaknya tanpa mengira keadaan atau rupa paras, walaupun acapkali anak-anak melukai hati dan perasaannya." "Allah juga memberikan wanita satu kekuatan luar biasa untuknya membimbing suami melalui saat-saat genting dan sulit serta menjadi pelindung, walaupun sepatutnya dy lah yg patut dilindungi." "dan anakku, air mata ialah permata paling berharga yg Allah kurniakan kepada setiap wanita supaya dy boleh mencurahkan perasaan suka dan dukanya." "Jika kamu berfikir air mata adalah kelemahan wanita, ternyata kamu silap. Air mata adalah kekuatan wanita, disitulah perasaannya berdenai,duka,gembira,bahagia,sengsara, malah cintanya terungkap melalui air mata." "Air mata wanita ialah air mata kehidupan." Tiba-tiba si anak terjaga daripada tidurnya, barulah dy sedar betapa teguh dan kuatnya seorang wanita..~ salam berilmu ~

Khamis, 10 Februari 2011

Peringatan Penting untuk aku&kawanku.

wahai kaum wanita,aku menyeru agar kamu:

1-Tidak meniru tindak-tanduk musuh-musuh Allah,kerana itu
    haram.

2-Bersolek,mempamerkan kecantikkan juga haram.

3-Kaum wanita yg pergi sembahyang raya bila disertai solekan
   hukumnya makruh.

4-Kaum wanita diizinkan ke masjid dengan syarat tidak memakai
    wangi-wangian dan lain-lain hal yg dapat membangkitkan nafsu
   syahwat lelaki.

5-Kaum wanita lebih utama bersembahyang di rumah daripada di masjid.

6-Menggembirakan kaum wanita agar tetap di rumah dan mengingatkan 
   dirinya adalah aurat.

7-Lelaki dilarang melihat aurat sesamanya demikian juga wanita dilarang
   melihat aurat wanita lain.
8-Perintah menjaga aurat dan larangan lain.

9-Ijma tentang haramnya org lelaki melihat aurat org perempuan dan org 
   perempuan melihat aurat org lelaki.

     "Lelaki tidak boleh melihat apa pun dari bahagian tubuh wanita.Demikian juga wanita tidak 
 tidak boleh melihat apa-apa pun tubuh lelaki."

10-Penyebab utama timbulnya fitnah adalah dari kata-kata manis yg
      keluar dari mulut wanita sewaktu bercakap dengan lelaki yg
      bukan muhrimnya.
 

Nak Jadi Motivator ,,

Kalau aku boley tnye kat Motivator diluar sane soalannya mesti berbunyi "Macam mane nak jadi Motivator?". Tapi, tak susah nak jadi motivator sebab sape pun boley jadi :-). Oops! tapi aku mesti ingat ini bukan just jawatan tapi tanggungjawab (berapa byk tapi daa!)Wahai diriku,aku menyeru supaya kamO jauhilah sikap-sikap negatifmu such as sakit hati punye org,dengki khianat punye org. Kalau tak,kamO xboley jadi Motivator la :-( sebab kelulusan bukan tiket nak jadi motivator terbaik, tapi kalau ade tu bagus jgk,hehe sebab sebenarnya seorg motivator memerlukan ilham dari ALLAH untuk membantu sesama manusia, bukan ape yg dipelajari sangat di sekolah mahupun universitas :-P . Sedangkan Bush, bekas presiden Amerika yg diketahui jahat pun boley jadi motivator apatah lagi kalau org yg memang berhati suci (semoga aku ^^ ,insyaAllah) Jika kamO org yg jujur,amanah,ada latar belakang pendidikan agama yg baik,anak yg baik(solehah gitu),xtimbul rase dengki dengan kehebatan penceramah yg lain,ade banyak kelebihan, Ya Farisya, InsyaAllah anda layak menjadi seorg motivator, bahkan sekarang pun sedang jadi,bizillah kalau ade ciri-ciri tu. Ape yg best nya motivator tak memerlukan jawatan, ia dengan sendirinya. Semua org yg memberi nasihat sambil menasihati dirinya sendiri adalah motivator.ok ;-) puas hati! huhu~

         ~MOTIVATOR NUR IZNI FARISYA MOHMAD YUSOF~


Isnin, 7 Februari 2011

5 Ciri Keunggulan Motivator Muslim Tulen

1-Dia mesti seorg yg jujur.Setiap tindak-tanduknya diukur pada ciri-ciri
    seorg Muslim yg baik.

2-Dia mesti seorg yg berwibawa serta memiliki keterampilan yg tersendiri
    lagi unik.

3-Dia mesti seorg yg berbakat besar dalam byk bidang,tidak hanya
    tertahan pada kebolehan akademiksemata-mata.

4-Dia telah menempuh pelbagai rentak hidup, bermula dari bawah
    dan kini menjadi seorg yg terbilang.

5-Dia mempunyai formula atau  kaedah motivasinya tersendiri.

           Semoga "dia" adalah diri ku ^^ MOTIVATOR FARISYA.. pray for me and tQ!

Ahad, 6 Februari 2011

Bolehkah Lelaki dan Perempuan Bergaul Ketika Menuntut Ilmu..??


Jam'iyatul di kuwait telah mengadakan pertemuan membahaskan soalan-soalan yg ditujukan kepada empat belas ulamak feqah dari pelbagai bangsa tentang hukum belajar secara bercampur lelaki dan perempuan dan membahaskan bahaya-bahaya yg akan timbul akibat belajar secara tersenut.

   Masing-masing para ulamak memberikan fatwa bahawa adalah haram bercampur.Para ulamak menguatkan lagi fatwanya dengan berlandaskan al-quran surah an-Nur dan al-Ahzab yg menunjukkan bahawa haramnya bercampur lelaki dan perempuan(ikhtilath), membuka wajah(sufur) dan bersolek(tabarruj). Pertemuan itu juga telahmembahaskan tentang hijab dan tempat tinggal di rumah bagi org perempuan.

   Para ulamak di perhimpunan itu telah menguatkan hukum-hukum yg diputuskan dengan mengemukakan hadis yg menunjukkan haramnya ikhtilath sebagaimana yg telah disebut di atas.Fatwa-fatwa ulamak tersebut di kumpulkan menjadi sebuah risalah yg bertajuk "Hukmul Islami Fil Iktilath" .

   Para ulamak juga menyebutkan tentang bahaya-bahaya ikhtilath yg berdasarkan pada penyelidikan:

   iaitu,telah melanda pada umat ini ( umat islam) seperti apa yg telah melanda pada umat di dunia barat di mana mereka telah hilang perassan malu dan kejelikan menjadi perkara biasa bagi mereka. Akibatnya menjalarlah penyakit-penyakit,keretakan rumah tangga dan sewaktu dgnnya.Pemuda dan pemudi di negara barat melepaskan nafsu mereka secara haram telah menjadi satu kebiasaan bagi mereka. Oleh kerana terlalu banyak melepaskan nafsu syahwat melampaui batas pada nafsu serong, ini membuatkan kesihatan pemuda pemudi tidak stabil dan menjadi malas belajar dan bekerja.

   KERAGUAN YG TELAH DIBAHASKAN

 Kebanyakkan para pendukung ikhtilath beranggapan bahawa pencampuran antara lelaki dan perempuan itu boleh, ini kerana pendapat mereka mengatakan terjadi di masjid dalam sembahyang raya dan waktu haji&umrah. Ini adalah pendapat yg tidak beralasan.

   Perempuan diizinkan bersembahyang di masjid dengan syarat di bahagian belakang sedangkan lelaki di bahgian hadapan. Dan org perempuan tidak dibenarkan memakai wangian,bersolek dan tidak boleh memakai perhiasan.Bagi kaum wanita sembahyang di rumah adalah lebih baik daripada di masjid.

   Percampuran kaum lelaki dan perempuan sewaktu melaksanakan ibadat haji&umrah adalah darurat syarie dan mesti disertai muhrimnya. Maka tidak ada alasan bagi org membolehkan ikhtilath seperti tersebut diatas.WALLAHUALAM ~,~ keredhaan adalah daripada Allah,salam berilmu.

AKIBAT YANG PERLU DIKETAHUI

1- Maksiat kepada Allah ,kerana di dalamnya terdapat pelajar-pelajar yg
     bersolek dan keluar dari peraturan kesopanan syarak.

2-Sulit menggelakkan untuk tidak melihat barang-barang yg serong
    dan sulitnya menundukkan pandangan.

3-Kerana berada di tempat yg sama, maka mudahlah terjadi ikatan
   perkenalan dan persahabatan antara pelajar lelaki dan perempuan.

4-Sering terjadi dosa zina dan meremehkan ketentuan-ketentuan
    Allah.

5-Lemahnya pelajaran dan sedikitnya mendapat ilmu yg berfaedah,
   kerana keruntuhan akhlak dan aqidah.


 








Sabtu, 5 Februari 2011

Faedah Perintah Wajibnya Hijab..

* Hijab adalah kewajiban syarie yg diwajibkan pada semua kaum muslimat.

*Puteri-puteri Rasulullah dan isteri-isteri yg suci merupakan contoh dan teladan
  bagi semua wanita muslim yg lainnya.

*Jilbab yg diwajibkan oleh Syarak bertujuan menutupi perhiasan dan seluruh
  tubuh wanita.

*Hijab yg diwajibkan, bukan untuk menyulitkan kaum wanita, tapi semata-mata
  menjaga keunggulan dan kemuliaannya.

*Dengan memakai hijab mengikut Syarak,bererti memelihara kaum wanita
  dan mengamankan masyarakat dari timbulnya kerosakkan dan menjalarkan
  perbuatan keji.

*Kaum wanita tidak boleh memperlihatkan perhiasannya, kecuali di depan
 suami dan muhrimnya.

*Haram bagi kaum muslimat berbuat sesuatu yg dapat mengalihkan pandangan
  kaum lelaki padanya atau membuat sesuatu yg membangkitkan fitnah.

*Adab kesopanan kemasyarakatan yg telah ditetapkan oleh Islam bertujuan
  untuk menjaga kemulian ru mah tangga dan masyarakat.

Jumaat, 4 Februari 2011

pEtUa pElaJar cEmeRlanG

..BAGAIMANA MERANSANG MINDA..

1-Tulis dalam diara atau buku catatan perkara yang positif dan yang baik setiap hari

2-Berkawan dengan orang yg bersikap positif sahaja.

3-Sentiasa meransang orang lain untuk menjadi hebat.

4-Membaca buku motivasi.

5-Mengambil perhatian dan mencatat kata-kata motivasi,
    kata-kata hikmah, poster motivasi dan sebagainya.

6-Sentiasa berdoa.


       Seorang kanak-kanak akan cuba bertatih beribu kali sebelum dapat berjalan dengan sempurna.Berapa kali anda mencuba untuk berjaya? salam berilmu ~,~



..MEMFOKUSKAN FIKIRAN..

1-Setiap pelajar hendaklah sentiasa memfokuskan fikiran kepada
   tugas seharian dan matlamat pembelajaran yg hendak dicapai.

2-Fikiran tidak boleh bercabang-cabang dengan aktiviti dan masalah
   lain selain pembelajaran.

3-Penumpuan khas perlu diambil bewrat ketika mentelaah pelajaran
    untuk menghasilkan percapaian yg berkesan. InsyaAllah

    Wahai pelajar-pelajar sekalian,anda hendaklah berlatih meningkatkan fokus ketika belajar atau membuat kerja dengan cara menyediakan kemudahan dan keselesaan serta mengurangkan gangguan sekitar.. salam berilmu ~,~


..CARA MENGGUNAKAN KEDUA BELAH TANGAN..

1-Menggunakan kedua-dua belah tangan untuk memengang buku.

2-Menyelak helaian buku.

3-Tangan kanan menulis sementara  jari tangan kiri menunjuk pada
    buku rujukan.

4-Memegang pembaris dan pemadam.

5-Menggunakan kedua-dua belah tangan untuk mengetik kekunci
   komputer.


6-Mengasah pensil.


    Gunakan, aktifkan serta gerakkan kedua-dua belah tangan dan elakkan mengguna sebelah tangan sahaja dalam setiap aktiviti belajar supaya menghasilkan keseimbangan ketika belajar,insyaAllah..salam berilmu ~,~


..MENGGUNAKAN KEDUA BELAH KAKI..


1-Mengalihkan posisi ketika duduk dikerusi jika berasa
    letih.

2-Berdiri sebentar.

3-Menggerak-gerakkan jari kaki bagi kedua-dua belah kaki.

4-Menggerakkan otot-otot betis dan peha untuk kedua-dua
   belah kaki untuk merehatkan daripada letih.

5-Gerakkan kaki mengikut rentak muzik yg perlahan.

          Ketika belajar,hendaklah menggunakan dan menggerakkan kedua-dua belah kaki.

"Maha suci Allah yg menciptakan berpasang-pasangan semuanya,sama ada yg ditumbuhkan oleh bumi atau daripada diri mereka atau daripada apa-apa yg tidak mereka ketahui." (Surah Yasin: 36)

TAK FAHAM? APA NAK BUAT?

@Terus bertanya jika ada org berhampiran yg boleh membantu
    misalnya abg,kakak atau ibubapa.


@Telefon org yg boleh membantu misalnya guru.

@Bertanya melalui SMS kepada kawan, guru tuisyen dan sebagainya.

@Buat catatan dan peringatan dan lekatkan di papan kenyataan
    atau dibuku catatan untk ditanya kemudian apabila ada kesempatan.


         Kadang-kadang kita bolehlah menambah pembendaharaan kata hanya daripada kad ucapan selamat. ~,~ salam berilmu.