Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2011

Wanita Penghiba..

Imej
"Ibu kenape ibu nanges?'tanya seorang anak kepada ibunya ,ketika itu si ibu sedang menyuapkan makanan ke mulut si anak.."kerana ibu seorang wanita.", jawab si ibu sambil mengesat air matanya, sedang air matanya masih membasahi pipinya lalu dipeluk anaknya erat-erat dan berkata "anakku kau xkan paham". Kemudian anak itu bertanya pula pada ayahnya "Ayah, kenapa ibu mudah nanges?" "Semua wanita memang mudah nanges." hanya itu jawapan daripada si ayah. Masa berlalu ,si anak membesar dan menjadi lelaki dewasa. Namun dy masih lagi tertanya-tanya, Mengapa wanita mudah mnanges? sampai waktunya si ibu dipanggil  ke rahmatullah. Kerinduan yg teramat sangat sehingga si anak terbawa-bawa rasa rindunya itu ke dalam mimpi. Mimpi itu si ibu memimpin tangan si anak sambil berkata "Anakku..Allah telah ciptakan wanita sangat istimewa,dijadikanNya bahu wanita itu cukup kuat agar mampu menahan seluruh beban bumi dan isinya. Namun ia cukup nyaman dan …

Peringatan Penting untuk aku&kawanku.

wahai kaum wanita,aku menyeru agar kamu:

1-Tidak meniru tindak-tanduk musuh-musuh Allah,kerana itu     haram.
2-Bersolek,mempamerkan kecantikkan juga haram.
3-Kaum wanita yg pergi sembahyang raya bila disertai solekan    hukumnya makruh.
4-Kaum wanita diizinkan ke masjid dengan syarat tidak memakai     wangi-wangian dan lain-lain hal yg dapat membangkitkan nafsu    syahwat lelaki.
5-Kaum wanita lebih utama bersembahyang di rumah daripada di masjid.
6-Menggembirakan kaum wanita agar tetap di rumah dan mengingatkan     dirinya adalah aurat.
7-Lelaki dilarang melihat aurat sesamanya demikian juga wanita dilarang    melihat aurat wanita lain. 8-Perintah menjaga aurat dan larangan lain.
9-Ijma tentang haramnya org lelaki melihat aurat org perempuan dan org     perempuan melihat aurat org lelaki.
     "Lelaki tidak boleh melihat apa pun dari bahagian tubuh wanita.Demikian juga wanita tidak   tidak boleh melihat apa-apa pun tubuh lelaki."
10-Penyebab utama timbulnya fitnah adalah dari kata-kata manis…

Nak Jadi Motivator ,,

Imej
Kalau aku boley tnye kat Motivator diluar sane soalannya mesti berbunyi "Macam mane nak jadi Motivator?". Tapi, tak susah nak jadi motivator sebab sape pun boley jadi :-). Oops! tapi aku mesti ingat ini bukan just jawatan tapi tanggungjawab (berapa byk tapi daa!)Wahai diriku,aku menyeru supaya kamO jauhilah sikap-sikap negatifmu such as sakit hati punye org,dengki khianat punye org. Kalau tak,kamO xboley jadi Motivator la :-( sebab kelulusan bukan tiket nak jadi motivator terbaik, tapi kalau ade tu bagus jgk,hehe sebab sebenarnya seorg motivator memerlukan ilham dari ALLAH untuk membantu sesama manusia, bukan ape yg dipelajari sangat di sekolah mahupun universitas :-P . Sedangkan Bush, bekas presiden Amerika yg diketahui jahat pun boley jadi motivator apatah lagi kalau org yg memang berhati suci (semoga aku ^^ ,insyaAllah) Jika kamO org yg jujur,amanah,ada latar belakang pendidikan agama yg baik,anak yg baik(solehah gitu),xtimbul rase dengki dengan kehebatan penceramah yg la…

5 Ciri Keunggulan Motivator Muslim Tulen

1-Dia mesti seorg yg jujur.Setiap tindak-tanduknya diukur pada ciri-ciri
    seorg Muslim yg baik.

2-Dia mesti seorg yg berwibawa serta memiliki keterampilan yg tersendiri
    lagi unik.

3-Dia mesti seorg yg berbakat besar dalam byk bidang,tidak hanya
    tertahan pada kebolehan akademiksemata-mata.

4-Dia telah menempuh pelbagai rentak hidup, bermula dari bawah
    dan kini menjadi seorg yg terbilang.

5-Dia mempunyai formula atau  kaedah motivasinya tersendiri.

           Semoga "dia" adalah diri ku ^^ MOTIVATOR FARISYA.. pray for me and tQ!

Bolehkah Lelaki dan Perempuan Bergaul Ketika Menuntut Ilmu..??

Imej
Jam'iyatul di kuwait telah mengadakan pertemuan membahaskan soalan-soalan yg ditujukan kepada empat belas ulamak feqah dari pelbagai bangsa tentang hukum belajar secara bercampur lelaki dan perempuan dan membahaskan bahaya-bahaya yg akan timbul akibat belajar secara tersenut.

   Masing-masing para ulamak memberikan fatwa bahawa adalah haram bercampur.Para ulamak menguatkan lagi fatwanya dengan berlandaskan al-quran surah an-Nur dan al-Ahzab yg menunjukkan bahawa haramnya bercampur lelaki dan perempuan(ikhtilath), membuka wajah(sufur) dan bersolek(tabarruj). Pertemuan itu juga telahmembahaskan tentang hijab dan tempat tinggal di rumah bagi org perempuan.

   Para ulamak di perhimpunan itu telah menguatkan hukum-hukum yg diputuskan dengan mengemukakan hadis yg menunjukkan haramnya ikhtilath sebagaimana yg telah disebut di atas.Fatwa-fatwa ulamak tersebut di kumpulkan menjadi sebuah risalah yg bertajuk "Hukmul Islami Fil Iktilath" .

   Para ulamak juga menyebutkan tentang b…

Faedah Perintah Wajibnya Hijab..

Imej
* Hijab adalah kewajiban syarie yg diwajibkan pada semua kaum muslimat.

*Puteri-puteri Rasulullah dan isteri-isteri yg suci merupakan contoh dan teladan
  bagi semua wanita muslim yg lainnya.

*Jilbab yg diwajibkan oleh Syarak bertujuan menutupi perhiasan dan seluruh
  tubuh wanita.

*Hijab yg diwajibkan, bukan untuk menyulitkan kaum wanita, tapi semata-mata
  menjaga keunggulan dan kemuliaannya.

*Dengan memakai hijab mengikut Syarak,bererti memelihara kaum wanita
  dan mengamankan masyarakat dari timbulnya kerosakkan dan menjalarkan
  perbuatan keji.

*Kaum wanita tidak boleh memperlihatkan perhiasannya, kecuali di depan
 suami dan muhrimnya.

*Haram bagi kaum muslimat berbuat sesuatu yg dapat mengalihkan pandangan
  kaum lelaki padanya atau membuat sesuatu yg membangkitkan fitnah.

*Adab kesopanan kemasyarakatan yg telah ditetapkan oleh Islam bertujuan
  untuk menjaga kemulian ru mah tangga dan masyarakat.

pEtUa pElaJar cEmeRlanG

..BAGAIMANA MERANSANG MINDA..

1-Tulis dalam diara atau buku catatan perkara yang positif dan yang baik setiap hari

2-Berkawan dengan orang yg bersikap positif sahaja.

3-Sentiasa meransang orang lain untuk menjadi hebat.

4-Membaca buku motivasi.

5-Mengambil perhatian dan mencatat kata-kata motivasi,
    kata-kata hikmah, poster motivasi dan sebagainya.

6-Sentiasa berdoa.


       Seorang kanak-kanak akan cuba bertatih beribu kali sebelum dapat berjalan dengan sempurna.Berapa kali anda mencuba untuk berjaya? salam berilmu ~,~



..MEMFOKUSKAN FIKIRAN..

1-Setiap pelajar hendaklah sentiasa memfokuskan fikiran kepada
   tugas seharian dan matlamat pembelajaran yg hendak dicapai.

2-Fikiran tidak boleh bercabang-cabang dengan aktiviti dan masalah
   lain selain pembelajaran.

3-Penumpuan khas perlu diambil bewrat ketika mentelaah pelajaran
    untuk menghasilkan percapaian yg berkesan. InsyaAllah

    Wahai pelajar-pelajar sekalian,anda hendaklah berlatih meningkatkan fokus ketika belajar atau memb…