Sahabat Baru :)

Isnin, 30 April 2012

Gambaran Rindu


Pada tangisan air mata,
Hadir rasa yg tak  bisa ku elak,
Gambaran rindu kepadamu
Bertandang di hati yang terhimpit dgn perasaan.
Dirimu masih menjadi rinduku walaupun kite tidak lagi bersua,
Mengalir mutiara yang jernih dipipiku,
Sambil minda ku membayang-bayangi keperibadianmu,
Kerinduan bertamu tak mungkin aku memulau
Hanya mampu ku luahkan dgn kata penuh bermadah
Ku andaikan kite masih seperti dulunya
Namun ku langsung tertunduk
Betapa jahat dan tidak sempurnanya aku buatmu
Aku yg banyak membuatmu kecewa
Aku menyesal, dan menyesal dgn kesalahan itu,
Ku harapkan hidayahNya kali ini
Akan dapat membatasi kite dpd syariat yg sebenar
Agar kite dapat bersama setibanya nanti
Ku baca pesananmu
Ku hayati setiap kalammu
Alangkah  kamu melindungi aku daripada perosak  yg kejam
Alangkah  erat ukhuwahmu dgn keluargamu
Alangkah kamu menjaga hubungan ini …dulunya
Gambaran rindu kepadamu penuh bermakna,
Aku mengharapkan maghrifah Allah bersamasa kite.


#semoga istiqamah#
Angin,sampaikan rinduku padanya..


Ahad, 29 April 2012

Belum Sedia,.


Sebelum saya nak terus berdiskusi mengenai title kat atas tu mungkin saya perlu nyatakan yg saya belum deserve nak cakap pasal ni tapi saya bercakap  on myself  =)

Ma: Ma nak bagi anak2 ma pilih sendiri calon suami masing2.

Saya: Ma,. Sya nak ma tolong cari. Boleh dehhh

Ma: Ish! Sya carilah,. Kalu umur da lebih 25 tak nikah lagi baru ma cari,.

  Kakak2 saya semua da mendirikan rumah tangga, praise be to Allah dengan rahmatNya masih kekal dan bahagia sehingga hari ini,. Sekarang menuggu turn saya la, aunty sebelah abah turun dari KL yg jarang jumpe saya sibuk tanya calon untuk saya. Oh! Sungguh untuk saya nyatakan ‘SAYA BELUM BERSEDIA’ masih muda dan masih berbakul2 tanggungjawab utk Ma abah untk kakak untk adik untk diri sendiri dan untk ummah .

  Sebelum ni saya pernah bagitau Ma yg saya tengah berkawan dgn ‘seseorang’,entah kenape saya begitu berani membicarakan soal lelaki didepan Ma. Pada saya dia memang  cukup sempurna dimata saya, sampai sempat terfikir ‘dia memang untuk aku!’ Ma pun banyak bertanya, dan alhamdulillah diberi kesempatan ma dapat kenal jugak sebab dia sempat ziarah ke rumah. Oleh kerana Ma takut aku kecewa sebab dia belajar jauh, Ma selalu pesan ‘kalau ada jodoh, ada la. Jangan letak harapan tinggi sangat nanti kecewa. Belajar dulu sampai habes’. Saya tahu, Ma pun dapat paham apa yg tengah saya rase mase tu. Walaupun olok2nya saya memiliki dia tapi sebenarnya TIDAK sama sekali tidak!

  Saya pernah terfikir, kalau da kahwin segala2nya halal. Betapa indahnya melalui segala2nya dgn status yg da halal tapi sebab terlampau+tersangat sayang saya biarkan perasaan terlalu nak memiliki tu lebih menguasai tanggapan yg pertama  tadi.MasyaAllah! Bila teringatkan jalan cerite kami, ia cukup2 membuatkan saya merindui dan begitu nyaman. Namun, nyaman itu hanya dusta semate2 yg direka oleh syaitan. Dalam surah al-Hijr Iblis berkate:

“Wahai Tuhanku! Kerana engkau telah menjadikan aku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam Dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.’ Kecuali di antara zuriat2 Adam itu hamba-hambaMu yg dibersihkan dari sebarang syirik,.”
 Sodaqallahul a’zim..

Menurut tafsir Ibnu Kathir, iblis sempat meminta hajat kpd Allah agar diberikan kesempatan untk membawa,mengajak dan membimbing keturunan Adam ini besama
dgnnya nanti! Iblis bersumpah akan menjadikan semua perkara yg jahat,maksiat,dosa itu dilihat dgn pandangan yg baik!. Antara perbuatan maksiat yg dilihat indah,cantik dan baik adalah perbuatan zina! Nauzubillahi min zalik

Satu ketika ma mengenali seorang lelaki, mungkin pada kaca mata ma lelaki itu baik untuk aku. Aku  bukan cuma diam tatkala ma membicarakan soal lelaki itu malah menjadi bisu. Bukan ingin menolak tapi aku tidak pernah terfikir lagi untuk meletakkan mane2 lelaki dihati aku. Cukuplah kenangan dulu yg mengajar aku, betapa berharganya cinta selepas kahwin.Walau bergunug2 mane sayang tu selagi belum memiliki tetap tak lari ke mane.

‘Nak cari suami biarlah yg tinggi nilai agama dalam diri dia supaya dapat bimbing kite lagi nanti esok2, kalu nak hak kayo takpe dulu. Bila da nikah, kije,cari duitla. Ada rezeki jadila org berada skeet’
(pesan Ma)

Untuk aku, walaupun dia sempat menikam hati aku dengan senjata yg paling tajam namun tikaman yg masih membekas itula yg mengajar aku untuk lebih kuat menghadapi  tikaman2 seterusnya yg mungkin datang daripada perosak2 yg aku geruni. Dia jugak yg berjaya mengubah aku, tak sangka! Aku sanggup melakukan apa saje asalkan aku dapat memiliki dia….dulu.

Alhamdulillah sekarang kami menjalani hidup masing2 dan aku yakin kami lebih bahagia sekarang kerana bebas daripada dibelenggu dosa yg jarang kite sedar tu. Untuk dirinya, aku terlalu berbangga, aku percaya jika Allah mengizinkan untuk kamu memiliki seorang wanita yg kurang sempurna untukmu maka bimbinglah dia. Bukankah kamu sebagai lelaki seharusnya menjadi pelindung wanita? Selamatkanlah lagi jiwa2 yg rosak agar lebih mengerti akan hakikat hidup di dunia Allah ini. Semoga kite akan berjumpe di syurga sane =>



O’ Divine Master, forgive me all my sins.

Khamis, 26 April 2012

When I realize I've made a mistake,.





IN THE NAME OF ALLAH THE COMPASSIONATE AND MERCIFUL

O’ ALLAH,

Make me an instrument of thy peace
Whenever there is hatred
Let me sow love
Joury, Pardon
Doubt, Faith
Fear, Courage
Darkness, Light
and Sadness Joy.
                                                                    

O’ DIVINE MASTER,

Grant that I may not so much seek
To be consoled as to console
To be understood as to understand
To be loved as to love
Because I Know,
It is in giving that I receive
It is in pardoning that I’m Pardoned
It is in loving that I’m loved
And it is in dying that I’m born to eternal life.,insyaAllah

-Amen-

#isya_yusof#




Selasa, 24 April 2012

Fahamilah..



“ Sebahagian cara memelihara kemaluan itu adalah menutup wajah. Ini adalah kerana wajah menyebabkan terjadinya proses pandangan pada wanita. Sesuatu yg dipakai untuk sesuatu yg dimaksudkan, maka hukumnya sama dengan sesuatu yg dimaksudkan. Apabila menutup leher dan dada hukumnya wajib, maka menutup wajah adalah wajib. Ini kerana wajahnya yg paling penting. Wajah adalah merupakan tempat berpusatnya fitnah”

(Huraian maksud (bukan terjemah ya ^^) Surah an-Nur (24) : 31 )

Satu hari..

    Saya sempat berjumpe dengan ustazah yg sangat2 akrab dengan saya kerana ustazahlah tempat saya berkongsi hujah dan bertukar2 pendapat. Secara peribadinya saya tidak tahu dari mana kekuatan ini datang untuk saya menyuarakan isi hati saya kepada ustazah dengan begitu tenang..

“ Ustazah, ana pernah kenal seorang lelaki. Pada mulanya ana tak pernah sangka yg ana akan ‘suka’ pada dia. Ana pernah buat apa saje diluar jangkaan ana sendiri untuk mendekati lelaki tersebut sebab ana terlalu ingin mengenali dia. Dulu, walaupun ana banyak kali disakiti, ana akan sabar dan husnu zhon pada dia, ana akan pandang dengan nilai yg positif (mungkin kerana sayang) . Dalam masa yg sama, ada seorang lelaki yg begitu menyayangi ana, bahkan mungkin sanggup buat gape jah untuk dapat ana. Ana terseksa ustazah. Sejujurnya, ana takse melakukan dosa yg terangan2 ni. Ana takse bercinta, tapi ana terlalu kasih pada lelaki tersebut dan takut sekiranya ana lepaskan peluang ni ana mungkin akan kehilangan dia untuk bersama dia dah lepas ni, kata org : peluang hanya datang sekali (sambil senyum). Hmm, banyak ana ubah menjadi baik, kononnya dengan cara ana ubah ikhtilat,maka dibolehkan tapi ana terbace satu Hadis yg mengatakan bahawa syaitan aku terus menyesatkan anak adam sehingga hari kiamat, bahkan syaitan akan membuat perkara maksiat menjadi indah. Sebab tu banyak kite tengop fenomena sekarang, ‘islam ikut zaman’ bukan zaman yg patut ikut islam. Ustazah, ana mengaku yg ana pun ada kelemahan. Tapi ana tak sekuat ustazah lagi, ana terlalu lemah dengan lelaki. Setiap kali sebelum ana terjumpe dia, ana mesti rase dup-dap2 ustazah. Ana sokmo berharap supaya suatu hari nanti dia dapat jaga ana  dpd ‘perosak2’ lain. Ana pikir benda ni sebab dunia sekarang makin gelap ustazah, kite perlukan pemimpin untuk pimpin diri kite jugak, ustazah kan? Apa pandangan ustazah?”

Cepat ustazah mencelah:

“Apa pendapat enti mengenai purdah?”

Saya: Ustazah, saya pernah mendapat hidayah sehingga saya rase nak menanges jika tak dapat tunaikan. Tapi…………

Ustazah: Kalau gitu, kenape tak teruskan? Hidayah adalah milik Allah,Malah Nabi Muhammad sendiri tak mampu untuk bagi hidayah kpada bapa saudaranya untuk memeluk islam. Kalau enti tolok, enti tak takut ke yg lepas ni hidayah tu takkan datang lagi dan tak bimbang kalau Allah tak ccagho dah nanti.

Saya: (tunduk) Ustazah, keluarga saya tak izin.

Ustazah: Enti tahu, ini adalah dugaan enti. Perkara yg baik Allah  akan uji sebab Allah nak tengop apakah iman kite senipis kulit bawang atau setebal kulit manggis?

Saya: Ustazah, kalau saya berpurdah lelaki yg saya ‘suka’ tadi mungkin takkan mahu untuk mendekati saya lagi walaupun hakikatnya sekarang kami sudah membawa haluan masing2. Dan katanya dia dah pun menemui kebahagiaannya tanpa saya.

Ustazah: Astaghfirullahal azim, Izni. Jodoh itu rahsia Allah. Barang yg terpelihara mesti elok isinya dan boleh rase lebih berharganya. Kalau benar dia jodoh enti, jangan risau.


Hari pertama ustazah jumpe saya berpurdah

>> Subhanallah, sejuk hati ustazah tengop Izni. Comelnya anak murid ustazah ni J

Saya begitu yakin, kerana ustazah memberi semangat pada saya meskipun keluarga saya …..tidak bersejutu.

 Saya lekas bertanya:

“abah, apa pendapat abah kalau seseorang tu berpurdah”

Abah: Org yg berpurdah ni terbatas da pergerakan dia. Nak buat gape2 pun susah dah apatah lagi nak bantu buat kerja2 sosial diluar dengan masyarakat. Anak Abah tak payahla. Macam sekarang pun comey dah.


Perasaan saya : Begitu sedih!

Rasa macam nak bukak balek purdah ni.

Esoknya saya jumpe ustazah, cepat ustazah berkata:

“itulah ujian.”

Saya: ustazah., kalau didepan mereka yg sudah biasa melihat wajah ana boleh ke ana bukak?

Ustazah: Tu takde masalah. Sebab enti pakai atas dasar Sunat bukan wajib, jika wajib maka wajib bagi enti untuk tutup sokmo.

Saya: kalau ana tubik dengan family ana, gane tu ustazah?

Ustazah: Takde masalah, kalau pakai dapat pahala sunat J Kalau keluarga tak izinkan enti kena akur la.

Saya: ana tak cukup baik ustazah. Beberapa hari ini, banyak ujian menimpa. Ramai lelaki yg mesej ana, ada yg berkata “saya cume nak jaga awak”. ana balik sekolah marin pun ada yg ikut sampai cabang depan rumah. Tetapi untungnya Allah tak memberikan ana rase untuk bercinta mungkin sebab ana dulu terrrrrlalu kasih pada lelaki tu,walaupun dia ingat ana main2 dengan dia.

Ustazah: Nak tunggu kite semua jadi baik sampai kiamat belum tentu. Ustazah yakin Allah sayang pada enti sbb tu Allah uji. Kalau enti benar2 kasih, simpan la dulu. Habiskan tanggungjawab enti. Suami bukan untuk enti gune sekarang tapi untuk masa depan,kan. Tapi yg ustazah tahu, kalau kite rase ddebar, ghalibnya jodoh kite.

**sejujurnya saya tidak ingin mengetepikan keluarga tapi ini soal agama. Saya harus memilih dan berkorban. Maka pilihan saya adalah berpurdah apabila tanpa diiringi mahram dan purdah itu saya buka jika bersama keluarga.

Ustazah: Tinggalkan yg dikatakn kenangan2 indah enti bersama dia dulu sekarang. Allah tengah bantu enti untk jauh dpd zina. Kalau dia bijak, dia takkan terlalu menghukum enti. Lelaki kena bijak menilai dan mencari hikmah.Jangan sedih2,jangan pikirkan dia. kalau ada gape2 jangan segan2 mari jumpe ustazah lagi.

# kalau nak ikut kan memang panjang lagi dialog saya dengan ustazah tapi saya da pendek2kan untuk berkongsi dengan readers semua. Hari ini saya makin percaya bahawa Allah bukan saje ada untuk kite bahkan sentiasa disisi kite.  Walaupun saya tak mampu menjadi sebaik2 manusia sekurang2nya saya tetap mencuba.


P/s: Jika hari ini kite diuji,maka esok hari mungkin kebahagiaan menanti. Kalau lelaki itu benar berada dihati, biarlah tetap disanubari dan tetap menjadi rahsia kite dengan Ilahi. Peliharalah hatimu wahai diri,.. sekian

Isnin, 16 April 2012

AL MUSYKILAH


“Assalamualaikum..

Di sini saya ada satu masalah, masalah mengenai hati dan perasaan. Selalu tu org cakap hati dan perasaan ni takleh nak dipaksa2

Masalahnya camni, ada seorang sahabat saya, dia bercinta (couple la). So bile dinasihatikan banyak2 kali akhirnya dia sedar and insaf and dia nak berubah. Dia dah taknak lagi couple2 but masalahnya dia takleh lupankan lelaki yg dia suke tu. Dia asyik teringat kenangan2 ‘indah’ diorang and hadiah2 yg that guy kasi kat dioa sering menyebabkan dia sebak.Bila dilarang daripada tengop hadiah2 tu, dia membantah, dia cakap “hati dan perasaan mane boleh nak dipaksa2. Awk boleh ke kasi jalan camne saya nak buat supaya saya dapat lupakan dia??”


>> Bila diajukan dengan persolan yg macam ni, saya pun blank.. saya sedar saya pun kurang pasti macam mane cara terbaik yg saya dapat bantu..

  Saya sendiri serba kekurangan, masih lemah. Namun, suke untuk berkongsi dan suke saya bila dapat klien yg baru,. Alhamdulillah tahun ini saya menjadi semakin matang dalam memberi pendapat dan sudah berjaya psiko org lain sehingga mengalir mutiara dipipinya. Semoga Allah meredhai pekerjaan saya ini dan semoga saya dapat meninggalkan segala kemaksiatan meskipun saya masih berkeingin pada semua itu kerana masih dibisik dengan kalimah cinta yg indah .. Nauzubillah




Berbalik pada soalan tadi,As for me …

  • Buang semua yg berkaitan dengan dia, walaupun tersangat2 sayang nak buang (gambar,hadiah2)
  • Fikir apa yg kite buat ni adalah untuk kebaikan kita dan dia jugak nanti (kot2 ada jodoh. Taknak la rumah tangga yg dibina bersalut dosa sebelum kahwin)
  • Gantikan masa yg kebiasaannya kite gune untk bersama dia (msg or dating) dengan baca al-Quran atau artikel yg berkaitan bahaya couple ketika berasa terlalu merinduinya. InsyaAllah rindu pada dia kan hilang (saya da try, mujarab)
  • Selalu ingat yg segalanya ditangan Allah,kite manusia hanya merancang. Seerat mane pun hubungan dan sekuat mane pun cinta kite pada dia, belum tentu lagi yg dia tu akan jadi jodoh kite.
  • Jauhkan dari ‘persekitaran bercinta’- maksud saya : elakkan daripada bergaul dengan rafiq/ah2 yg selalu bercakap dan suke berbual tentang couple. Sebab ini la yg akan timbulkan kesedihan di hati kite sbb time tu kite da takde modal lagi untuk turut berbual.
  • PENTING! Cuba jangan contact dia lagi walau ape cara sekali pun, walaupun dgn alasan sekadar nak tanye khabar sebagai kawan biase (agak susah kite akan jadi ‘kawan biasa’)
  • Perhatikanla lagak2 org bercinta, mesti banyak kepincangan dlm hidup mereka. Dan Tanyalah pada diri sendiri… “adakah kau juga ingin turut hanyut seperti mereka?”


**alhamdulillah, saya dapat melupakan dia sekarang, dan berdoa agar akan ada jodoh untuk kami nanti sekiranya si dia terbaik untuk saya.. insyaAllah

P/s: Semoga saya da dapat membantu anda ^^

Sabtu, 14 April 2012

Berakhir bagiku..




Bismillahirahmanirahim . . .



Semalam…
 aku sibuk mengejar cintaku,
Cinta yg tak pasti sampai bila kan berakhirnya
Dan cinta yang TEPAT kononnya buatku
Aku sendiri hairan dengan perjalanan cinta ini
Agaknya berapa jauuhhkah lagi?

Semalam..
 aku berjanji untuk setia menunggu
Aku takut dia tidak dapat bertahan dengan sikapku
Aku berjanji pada diri tidak mahu memandang lelaki lain
Aku berusaha menjadi hamba yg baik disisiNya
Dan aku menolak lelaki2 yg cuba mendekatiku

Dalam setiap doaku, tidak akan penah lupa menyebut namanya
Dalam setiap langkah yg hampir jatuh, tidak pernah lupa pesanannya
Dalam mengharungi hidup yg terlalu berat, tidak pernah lupa untuk berharap padanya
Dalam kesedihanku, aku menyebut namanya agar dia membahagiakan aku nanti

Besar sungguh harapanku., ingin berbahagia dengan org yg TAK PASTI..


Aku,
Bukanlah seorang yg Kuat
Tidak setabah insan disana
Gagal membiasakan diri berjauhan

Suatu hari…

Bila kamu membuat aku sakit hati bahkan memaki
Aku berusaha memujuk hati agar tidak memandang negatif
Itulah alasannya mengapa aku tidak pernah berputus asa
Aku cuba menjadi seorang yg akan memahamimu

Aku cuba mencari hikmah mengapa Allah menjarakkan kite
Bagiku, Alhamdulillah… aku tidak didalam dosa yg terang lagi
Namun untuk mengatakan tidak merindui, bohong sama sekali
Kalau mampu, setiap saat aku ingin menanyakan keadaanmu
Tapi, aku ini siapa?

TAPI! Itu semua mimpi semalam… Hari ini aku bangun dengan Dunia yg nyata!


 
Hari ini aku telah meninggalkan cinta itu
Cinta yg mungkin hanya menyiksa diriku sendiri
Dan cinta yg BUKAN buatku
Sekarang, berakhirlah perjalanan yang jauh itu

Hari ini setiaku kepada diri sendiri
Setia melaksanakan perintah Allah
Setia menjadi baik kerana Allah
Setia  berubah kerana  cintaku padaNYA
Dan istiqamah melalukkan kebaikan itu kerana Allah

Hari ini aku sudah melupakan sedikit demi sedikit
Dan setiaku telah pun roboh …. diseberang sana
Aku berharap semuanya menjadi lebih baik daripada mimpi semalam
Kerana aku tidak selalunya menjadi aku yg dulu

Hati yg disakiti ini lama2 aku pulih
Pulih dengan kekuatan yg telah aku cari
Aku tidak akan mencuri perhatianmu lagi
Cukuplah dulu menjadi sejarah pada hari ini

Tanggungjawab ku masih banyak
Aku bukan kebudak-budakkan tapi
Aku cuba menjadi budak yg mengemis kebaikan
Aku mulai sedar bahawa bukan semua org pintar mengurus minda
Minda yg dikawal oleh tempat yg paling ampuh iaitu hati.

        yaAllah, hari ini aku begitu merindui saat aku bersamaMU tanpa ada yg mengganggu tanpa ada yg cemburu. YaAllah, ampunkan aku selama aku tenggelam dgn cinta patologik. Aku cuba menjadi baik, menjadi positif tapi hijrah itu semate2 kerana cinta, betapa ruginya aku ketika itu. yaAllah sementara peluang masih menyebelahiku, aku mohon agar Engkau menjauhkan aku daripada kerosakkan dan daripada kemaksiatan agar terpelihara iman dalam diriku. Aku malu, malu kerana tidak sedar telah memperjuangkan cintaku terhadap hambaMU yg belum pasti menjadi milikku.
Ampunkan aku, yaAllah…

P/s:

Ma,abah.. jangan risaukan jodoh sya. Sampai mase insyaAllah kite akan jumpe jodoh yg baik. Sya tahu ma bimbang kalau2 sya dapat suami yg tak dapat jaga sya dengan ilmu agama yg cukup dan abah risau kalau2 suami sya tidak selayaknya buat sya.

Ma, sya masih ingat pesan ma:
 
“Cari yg betol2 beriman supaya dapat isi apa yg kurang. Ma berharap hidup anak ma akan semakin sempurna dengan Iman.Kalau nak yg kaya, tu kemudiankan sebab lepas kahwinkan boleh cari tu sume. Kalau ada rezeki, senangla hidup nanti”

InsyaAllah, YaAllah.. aku ingin membahagiakan kedua ibubapaku. Walaupun org lain memandang kekurangan kepada keluargaku namun aku cukup2 bersyukur, bersyukur kerana masih memiliki keluarga.




** Saya tak yakin yg awak akan bace post ini tapi saya Cuma nak cakap terima kasih kerana membaiki diri saya menjadi sebaik sekarang. Dan saya da berjaya mendidik diri sendiri untuk meletakkan semua ni pada tempat yg sepatutnya. Saya cume berharap, semoaga kite takkan bermusuhan. Terima kasih menjaga saya dengan baik.








Rabu, 11 April 2012

Kerana Aku Lebih Sayangkan Allah .,

"Apa yang aku dah buat ni....? Astaghfirullah, selama ni aku ingin mencari keredhaan Allah. Aku ingin berdakwah. Aku kongsi artikel Islam untuk semua kawan aku. Kononnya ingin memuhasabahkan diri, dan juga kawan-kawan yang lain. Tapi apa yang telah aku lakukan? Aku masih melakukan dosa! Dosa yang 'izhar'. Terang dan nyata. Aku masih bercinta! Cinta yang belum lagi halal dan sah buatku. Ya Allah....apa yang telah aku lakukan ni...?" Aku berfikir sejenak. Sebelum ni kami memang pernah berbincang mengenai hal ini. Couple itu haram. Tapi disebabkan terlalu cinta, kami masih belum sedia untuk memutuskan hubungan ini. Kami terlalu sayangkan hubungan ini. Dan aku, terlalu sayangkan dirinya. Sebab dialah yang banyak mengajar aku apa erti cinta. Sebelum ni aku pernah dikecewakan oleh seorang lelaki. Aku serik. Tapi kehadirannya dalam hidupku mengubah segalanya. Aku yakin, dia adalah untukku. Tapi perjalanan kami masih terlalu jauh. Aku sangat sayangkan dirinya, tapi aku lebih sayangkan Allah. Mungkin inilah saatnya untuk mengatakan semuanya kepada si dia. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan. Semoga Engkau permudahkan semua ini... Hatiku berkata. Aku sengaja kongsi artikel itu kat social network aku. Si dia: Saya baca link yang awak share tu.. Saya: Oh artikel tu.. yeap. Si dia: Semua artikel mengenai couple dalam Islam yang saya baca, semua macam tu. Hmm.. Saya: Saya nak beritahu kat awak sesuatu yang sangat penting. Sebenarnya, perjalanan kita masih jauh lagi. Kita masih belajar, 3 tahun lagi baru nak grad. Kita sama-sama nak mencari keredhaan-Nya, tapi kita masih melakukan dosa. Walaupun tidak melakukan zina yang zahir, tapi kita masih berzina hati. Awak faham kan maksud saya? Kita masih merindui diri masing-masing. Sedangkan kita tahu, kita masih belum ada ikatan. Terlalu jauh nak fikirkan semua tu. Saya rasa bersalah kat Allah. Sebab saya cakap saya sayangkan Allah, tapi saya masih tak dapat tinggalkan apa yang saya cintai.. Si dia: Saya tahu. Kita cakap mengenai Islam, kita berdakwah, tapi kita sendiri belum betul-betul tinggalkan apa yang Islam suruh kita tinggalkan. Saya pun ada berfikir pasal ni jugak.. Terasa diri ni hipokrit, sebab saya suruh kawan buat benda yang baik, tapi saya sendiri masih melakukan dosa.. Saya: Saya dah lama berfikir pasal ni sebenarnya. InsyaAllah, inilah masanya. Hmm, awak.. Mungkin ini saatnya untuk kita berpisah... kerana Allah. Saya nak buktikan kepada Allah, yang saya lebih sayangkan Allah, lebih dari segalanya.. Si dia: Kerana Allah kita berjumpa, kerana Allah juga kita berpisah. Kita hanya ciptaan-Nya, memang patut kita sayangkan Allah lebih dari apapun. Saya setuju kalau semua ini kerana Allah. Awak, mungkin ini berat untuk awak, saya pun terasa berat juga. Tapi sebagai hamba, kita mesti berusaha untuk mencari keredhaan-Nya, kita mesti berkorban. Awak doalah banyak-banyak.. InsyaAllah, kalau kita ada jodoh, Allah akan pertemukan kita kembali. Simpanlah air mata tu. Assalamualaikum. Jaga diri baik-baik ye, awak... Ya Allah... Hubungan yang hampir 3 tahun terjalin tu telah pun berakhir. Berat, memang berat. Hati ini berat untuk melepaskan kata berpisah. Aku tahu, hatinya juga terasa berat untuk merelakan aku pergi. Kami sama-sama setuju untuk berpisah hanya kerana Allah. Air mata ini mengalir, dan terus mengalir. Aku terus saja inform sahabat karib aku, sebab dialah satu-satunya sahabat yang memahami aku. "Memang bukan senang untuk lupakan, tapi terimalah, sebab awak lakukan ini kerana Allah. Buktikan kalau awak memang sayang kat dia sebab Allah. Hati ini memang badan yang punya, tapi hakikatnya, Allah yang punya. Kalau Allah yang punya, mestilah Allah lebih berkuasa terhadapnya, kan? Redha lah.. sebab kalau kita lepaskan sesuatu tu kerana Allah, InsyaAllah, Allah akan permudahkan. Memang lepas ni awak akan rasa kosong, sebab hari-hari tu selalu ada diriya. Apatah lagi hubungan ini berakhir bukan dengan cara yang tidak baik. Lagi sukar untuk melupakannya. Awak bawa solat banyak-banyak, berdoalah supaya dia adalah jodoh awak. Baca Al-Quran supaya hati awak tenang..." Aku redha dengan ketentuan Ilahi. Biarlah aku korbankan cintaku terhadap si dia semata-mata kerana Allah. Kerana aku yakin, Allah tidak akan mensia-siakan pengorbanan hamba-Nya. Aku ada pernah terbaca... ".. rindu yang disertai dengan menjaga diri padanya dan menyembunyikannya daripada orang-orang, maka padanya pahala, bahkan Ath-Thohawi menukil dalam kitab Haasyi'ah Marakil Falah dari Imam Suyuthi yang mengatakan bahawa termasuk dari golongan syuhada di akhirat ialah orang-orang yang mati dalam kerinduan dengan tetap menjaga kehormatan diri dan disembunyikan daripada orang ramai meskipun kerinduan itu timbul daripada perkara yang haram." Kali ini, biarlah aku mencintai dan merinduinya dalam diam. Biarlah aku memendam kerinduan dan cintaku terhadapnya sehingga sampai waktunya. Jodoh itu ditangan Allah. Aku tidak akan berputus asa. Aku akan berdoa semoga dia adalah untukku, InsyaAllah. "Seandainya telah Engkau catatkan dia tercipta buatku, satukanlah hatinya dengan hatiku, Ya Allah. Tetapi ya Allah, seandainya telah Engkau takdirkan dia bukan milikku, bawalah ia jauh dari pandanganku, luputkanlah ia dari ingatanku, dan peliharalah aku dari kekecewaan.." Hati ini memang lemah, memang sedih, tapi Allah telah berfirman.. Surah Al-Imran, ayat 139 yang bermaksud: "Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman." Surah At-Tawbah, ayat 40 yang bermaksud: "Janganlah engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita." - Artikel iluvislam.com

Selasa, 10 April 2012

Cantiknya Hati ♥

Cantik! >> simple je perkataan tu. Hati berdiri Sebagai organ vital, hati jugak pemangkin segala rasa dalam diri. Semua dikawal oleh benda yg satu ni,kan. Aneh tapi benar! Tertancap mata pada skrin hari ni pun kerana gerakan hati untuk berkongsi bait demi bait lagi disini ^^ _ indahnya gerakan hati _ Aku suke hati aku sebab ia chantek! ahha! mudahnya ayat tu, ringkas, tapi padat! rasa hati yg sejak lahir menjadi teman bicara ini yg makin lama makin lantang dan makin lama makin tinggi tujahan rasanya. Makin lama makin cantik mempersembahkan diri, memgeluarkan rase yg betul pada apa adanya. Cantiknya hati ni~ Hati ini masih mulus. Masih mampu bertugas dgn jayanya, tanpa gagal, tanpa cela walaupun pernah diterjah dgn amaran palsu, rebut rase, kekeliruan deria dan gelodak jiwa. ... ara ye yg istimewa pada hati ni? pelik! bentuknya tak sechantek fungsi.. Ingat tak masih kecik2 dulu kite selalu lukis bentuk tu? Sejak kite mengenal pensil,crayon, pen atau ape jela yg mampu menyambung titik ke titik dan akhirnya melahirkan bentuk. Ada yg senget ke kana, senget ke kiri, tak cukup bujur atau terllau lonjong, semuanya berasaskan hati. Memang aneka ragam kan, namun simbol tu ampuh dan tak pernah menetapkan ciri utama dlm bentuknya, bahkan sape je yg lukis bentuk hati adalah untuk melukiskan hati mereka pada yg tersayang. Lambang hati itu seolah2 diwarisi sedunia, diamanah untuk meluahkan rasa asli hati,sayang yg takde taranya. Simbol ringkas yg mendokong watak besar dalam hidup seharian. Mana taknya, sebermula nama ma atau abah di hujung lambang, kemudian bertukar kepada nama kawan, sahabat handai dan akhir sekali cinta hati, yg kite percaya adalah 'soulmate' kite. Misteri sungguh hati kita! > kecantikan yg aneh! Aneh. cantiknya hati ini kerana sape2 je termasuklah alam faham hanya dgn itu. Takde perkataan yg mampu menangkis pada keikhlasan hati yg cantik. Hati yg chantek penuh keikhlasan, kejunuran,lutsinar dan ringan seringannya. sungguh . . . aku KAGUM dengan kuasa hati! Marahla, makilah, buanglah segala rase dpd diri kite. Tapi hati yg chantek tak pernH mengalah. Tak pernah menipu kite, kerana harganya yg tak pernah merendahkan nilai manusiawi kite. awk,, Hati yg chantek mampu melahirkan pelangi walau kemarau yg bertandang, mampu mengeringkan bha berpanjangan, mampu menolak kemarahan, bahkan mampu menolak tepi kebenciaan berzaman. Sungguh! cantinya hati. Meski hanya satu, namum mampu mengisi pelbagai kekosongan diri. Kenape aku berbicara soal hati? > kerana ia indah perlu dikongsi. Saya berharap, awak gunela ati untuk memilih ape yg terbaik. Dan saya tetap melihat kechantekkan hati ini dgn nafas yg penuh dgn rona ceria kehidupan. *p/s: wah! cantiknya hati aku akhirnya memesong pada lambangnya. Biarkanlah! ia tetap tentang kechantekkan hati. Sungguh chanteknya hati ini! Percayalah, begitu juga hatimu ^___^