Sahabat Baru :)

Rabu, 16 Mei 2012

Sampai sini dulu.

Bismillahirahmanirahim,
YaAllah,
Sebelum saya memulakan entri kali ini
saya memohon keredhaanMu mengiringi ape yg saya akan tulis. insyaAllah

Assalamualaikum,

Readers sekalian.

Saya ingin berkongsi dan menginagti satu benda yg mungkin saya jugak lupa. Sesetengah kite memang sedar bahawa BERCINTA sebelum waktunya adalah  haram. Tapi tak semua yg betol2 faham, termasuk saya,. Jadi, hari ini dengan kesempatan yang Allah berikan saya sendiri akan cuba buat diri saya faham dan berkongsi dengan kalian semua.

BERCINTA adalah…………Normal!

Yang buat jadi abnormalnya sebab kite akan jauuuhh terpesong.  

 Kenape kite nak bercinta?

Kadang2 mungkin sebab kite terikut2. Sebab tengop kawan2 ‘bahagia’ kan?

Mengikut pengalaman saya sendiri --- Orang yang mulanya bercinta ,hatinya akan berbunga2. Tak sedar ape yang berlaku sekelilingnya kerana sibuk dengan cintanya. Semua benda akan nampak baik.molek.comel jah. Semuanya kan berjalan dgn penuh optimis dan positif. Lalu mungkin ‘menipu diri sendiri’ sudah menjadi pegangan agar hubungan tu terus.terus.terus  berlangsung dgn menarik kemudian dapt dikekalkan.

Bila hubungan da berkelap-kelip, baru la kite akan mula fakir balik baik buruk pasangan kite tu. Kemudian usaha mencari solusi, kalau jumpe dgn solusi tu maka hubungan akan berjalan macam biasa lagi kalau tak berjaya pulak akan membawa kepada putus cinta .Perkataan yang sangat menghancue jiwa, rasa kecewa, terhina, sakit hati dan putus asa. Istilah2 cinta yg dulunya berkisarkan fantasi bukanlah reality lagi.

Sandarkan kerana Allah?

Kerana Allah? Kerana agama? Cinta yg berlandaskan kerana kedua2nya tu akan dibawa di dunia dan ke akhirat. Tapi! Ramainya terjerumus di lembah hina. Sebab ape yang dibawa rupanya selama ini adalah nafsu tetapi disolek dengan nama Allah dan Agama.

Readers,
Sekarang saya mulai sedar. Kita memang akan dapat ape yg kite nak atau niatkan dgn usaha tapi perjalanan cinta sesame manusia amat jauuuhh dan mungkin jugak dekat ataupun ia hanyalah satu perjalanan yg tak pasti!

Cinta hingga ke akhirat?

Bila hubungan tu da diketahui ma dan abah tentunya mereka akan tanye bila pula tarikh merisik,pertunangan dan perkahwinan pula akan dijalankan? Dan tentu2nya saudara mara akan ternanti2.

Wahai Cik Admin blog ni,
Menyebut perkataan cinta sesame manusia tu  memang mudah, tapi nak laksanakan tu cukup payah. Bercinta bukan menjadi tiket yang menghalalkan ape yang da memang haram. Bukan jugak bermakna awak da jadi normal macam insan lain yg bercinta. Semaklah semula adatnya bagaimana Rasulullah menyalurkan perasaan cinta.

Aku ingin mendapat redhaNya. Apa yang saya boleh buat sekarang? -,-

TAUBAT! 

Taubat yg murni. Taubat yg benar2 taubat.

1-Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan yg tak diredhai.

2-Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yg menjurus diri dalam percintaan.

3-Berazam. Bertekad dalam hati takkan bercinta lagi dgn sape2 kecuali dgn seseorang yg bernama suami. Saatnya setelah ijab Kabul nanti ^__^

#semoga Allah terima taubatku#

p/s: Berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh tak kemana.

Terima kasih Allah kerana melindungi saya. Readers, saya pernah bercinta bukan satu tapi ramai. Namun akhirnya hanyalah penyesalan yg hadir. Alhamdulillah, ‘cinta terakhir’ sebelum saya meninggalkan kerja buruk ni banyak mengajar saya dan banyak menyedarkan saya betapa mahalnya nilai cinta. Berakhirnya semua tu, saya tak berkeinginan lagi untuk letak mane2 lelaki pada tempat yg istimewa buat saya. YaAllah, jika saya diuji dgn lelaki2 yg hebat maka peliharalah hambaMu ini. Agar tetap utuh dgn pendirian ini.


P/s: Terima Kasih Allah,. Alhamdulillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hi!
Cube la comment,seket pun jadi la -__-

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.