Kau punyer ke?


Assalamualaikum,. Hari ni saya nak share sesuatu dgn readers.. -__-
Hmm, saya pernah kenal dgn seorang lelaki (as a friend) dan lama-kelamaan saya makin aneh dgn perangai dia.Membuatkan saya rimas dan tak suke! -sory-

Kemudian saya buat keputusan >> tak mau layan kamu lagi even sebagai kawan!

Tut2~ a few days kemudian dia text "Saya tahu kamu takkan pilih lelaki macam saya"

ayoO! pilih ape bendanya? Kite da kawan pun~

"saya suke awak kot. Terserahlah nak cari seribu alasan pun. Saya tak kisah"

Assalamulaikum brother!

Macam mane pun yg hang buat untuk dapatkan sesuatu tu yg kalau bukan hak hang, bukan hak hang lah.

Tapi…

Memang tak salah pun kalau kate hang berpegang dgn ape yg da hang usahakan  tu yg hang akan dapat, dalam mase yg same hang kena faham jugak ape yg hang nak tu kalau da memang bukann hak hang, jawabnya memang bukan hang punyer laa!

 Betol tak readers? Ke da pening? Hehe!

 Saya pun ada pendirian saya dan ada pilihan saya! -harap maklum-

Sekarang, saya sendiri tengah pujuk diri ni:

   “kalau da jodoh kite, jodoh kite. Bercinta la sejauuhh mane pun kalau da memang tak berjodoh tetaplah bukan jodoh”. Maka terimalah hakikat yg kehidupan ni keseluruhannya adalah dalam pantauan qada dan qadar Allah. Setuju?

credit to : awak!

   Kite boleh berusaha + berikhtiar + berdoa + bertawakal, moga2 takdir kite berubah mengikut kehendak kite, tetapi kalau bukan hak kite, ia tetap bukan kite punyer, okea ;)





Hasilnya…adalah apa yg sememangnya telah ditakdirkan buat kite.







Sama ada ia same macam yg kite harapkan ataupun tak same, sememangnya itu semua adalah ketentuan yg telah ditentukan buat kite.

   Jiwa manusia tercipta oleh tabiat yg mengilhamkan kepada diri manusia itu sama ada potensi untuk bertakwa atau potensi berbuat dosa. Mereka yg sedar dirinya adalah hamba. Pasti bersedia menerima ape sajeee, mereka sedia menerima bala. Melalui pepatah, ‘ikut hati mati, ikut rase binase’. Maksudnya: tak payah diikutkan sangat kemahuan sebab kesannya buruk, sebab kemahuan tak semestinya baik, buruk kadang2 adalah temannya.

Allah berfirman:

“ada perkara yg kamu tidak suke tetapi ia baik bagimu dan ada perkara yg kamu suke tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahuii dan kamu tidak mengetahuinya”

(al-Baqarah: 26)

Perumpamaan org yg beriman bila ditimpa ujian

>> bagai besi yg dimasukkan ke dalam api, lalu hilangkan karatnya dan tinggalkan yg baik saja.


Kadang2 ada jugak mar’ah  yg menginginkan seorang zauj yg agak:

Penyayang…
Elok paras rupa…
Bertanggungjawab…
Romantik….
And bla….bla…bla…

*dan saya sangat menyukai lelaki yg kasih kepada kanak2, supaya dia cukup2 kasih kepada anaknya kelak,aHaa!

~schayusof~

Tapi!

Kalau rezeki saya, rezeki saya. Walau berada dalam mulut org akan keluar balik.

Milik org,milik org. Kalau berada di tangan saya pun akan terlepas jugak nanti.

  Jangan terlalu kecewa wahai Farisya! Andainya sesuatu tu terlepas dari tangan kite. Itu mungkin tidak baik untuk kite, meskipun dilihat melalui mate kasar ia sangat menguntungkan. Tidak salah untuk mencuba dan terus berusaha tamsilannya saya yg menginginkan akh yg begitu menyayangi kanak2 maka saya jugak mestilah berusaha mengasih kanak2 dengan secukupnya.



 Namun., kadang2 ada yg kite usahakan nampaknya macam baik tapi sebaliknya ada buruk yg menanti atau dengan ibarat lain,org membeli kereta, memanglah nampak untung dan bertuah.

Tapi macam mane kalau nanti disebabkan kereta itulah terbabit dalam kemalangan dan hilang sebelah kaki? Memangla tak salah kalau kite nak beli, tapi kalau rase belum upaya, bersabarlah dan redhalah dgn suasana yg sedang dilalui.

Agaknya, jalan kaki lebih baik kot dpd memandu kenderaan yg hujungnya mengundang mala petaka.

saya nak tegaskan! ~wahai lelaki tolong la jadi lelaki yg baik dan tolonglah jangan mengajak perempuan mendekati maksiat! boleh kan? Serious tak suka lelaki yg rase dah memiliki diri ini.huh!



Kesimpulannya, kalau jodoh kite, jodoh kite. Biar macam mane halagan yg terjadi, kalau milik kite,milik kite. Biar macam mane ruang yg terbuka, kalau bukan jodoh kite, bukanlah jodoh kite.

P/s: ayuh la kite laluilah hidup dgn selamba. InsyaAllah,bertenang itu hujungnya bahagia. Kalau dapat tu memang hak kite, kalau tak ia memang bukan kepunyaan kite. Hak kite, hak kite. Jodoh kite, jodoh kite. Kalau tak? Kalau tidak terima ia seadanya, insyaAllah hidup penuh bahagia.. (pesan utk diri sendiri) hee

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

USAHA-USAHA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM) DALAM MEREALISASIKAN MATLAMAT YANG TERKANDUNG DALAM FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FKP)

Banding Beza Prinsip-prinsip Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Dengan Aqidah Yang Menyeleweng Dalam Aspek Definisi Iman, Sumber Aqidah, Pendekatan Ilmu Aqidah, Perkara Ilahiyyat, Nubuwwat dan Ghaibiyyat

Sedetik Lebih . . .