Sahabat Baru :)

Khamis, 15 Disember 2011

Leave the rest to ALLAH




…Jika mahu dihitung jumlah masalah yg kite lalui nescaya tidak terkire banyaknya…

…Jika mahu difikirkan jalan penyelesaiannya, mungkin habes helaian rambut yg tumbuh dikepala…


_Meskipun begitu, kite tetap kena cari jalan keluar setiap cabaran dan halangan_


  Anehnya semakin kite cari jalan keluar tu semakin sukar untuk kite melihat pintu sebenar-benar pintu yg dapat membawa kepada cahaya pencerahan, lama-kelamaan kite akan mula rase :



Kecewa…
Sedih…
Putus asa…
Keseorangan…
 

Kemudian kite akan tercari2 erti kebahagian,.~~

  Saya pernah bertemu seorg kawan yg masalahnya jika dilihat dgn mate kasar memang cukup berat. Dia kemudian bertanya kepada saya bagaimana saya mencari jalan keluar sesuatu permasalahan itu sehinggakan saya liat dan senyum setiap kali kesusahan menjenguk saya.

   Saya cakap la yg takde manusia yg tak melalui fasa duka dan suke. Kite takle kalau hanya nak menikmati suka tanpa mahu menerima pasangannya yakni duka. Macam mane kite merasai suka macam tu la kite kena jalani duka. Betol tak readers?

Seorg lagi kawan yg bertanya saya:

Sya,awak pernah tak ada masalah?


Jawapan saya?  cukup2 mudah,.! Yg dikatakan manusia itu sebenarnya masalah. Maka selagi kite ini masih bergelar manusia maka masalah itu adalah satu keperluan. Tanpanya, kite bukan manusia. Perbezaannya adalah cara kite sendiri yg memandang masalah tu. Seandainya kite set yg masalah tu lambang antara cinta kite dan ALLAH maka kite sukses untuk menerima seadanya. Bahkan kalau kite anggap ia adalah beban maka ia menjadi beban yg sangat terbeban la,.

Namun . . .


Jika kite memilih untk bersama Allah:

~itu akan menjadi gurauan pengalaman yg indah biarpun pada zahirnya cukup pahit.
~kita akan mudah menemui jalan keluar kerana kite meminta pd yg sepatutnya
~kite cukup faham bahawa takde sape pun yg tahu apa yg terbaik untk kite kecuali ALLAH.


Seandainya...

  Kite biarkan Allah menyelesaikan segalanya bukanlah bermaksud yg kite hanya berpeluk tubuh diam seribu bahasa dan biarkan je apa yg berlaku. Maksud sebenarnya adalah kite cuba menyerah diri dan mengaku yg diri ni lemah kepada ALLAH. Total submission perlu dilakukan kerana hanya dgn tu kite akan mula mendapat bimbingan daripadaNYA. Kite akan membongkar one by one kupasan masalah yg berlaku. Kite akan melihat apa yg berlaku dari sudut yg bijaksana.^__^

Hasilnya?

  Kite mampu melihat jalan keluar yg ditunjukkan Allah kepada kite. Dan jalan keluar ni lah kemudiannya kite perlu usahakan supaya dapat direalisasikan.Munajat pada Allah untk diberi petunjuk arah mana nak dituju. Indahnya keadaan ini adalah kerana kite tidak perlu memberatkan kepala nak pikir masalah yg sedang berlaku. Apa yg perlu kite pikir adalah sejauh mane hubungan kite dgnNYA.


P/s: Jika kite benar2 menyerah diri pada Allah insyaALLAH kite akan menemui kunci pintu yg tepat dan mudah untk semua yg menghalangi perjalanan kite. Sesungguhnya Allah tak pernah memungkiri janji ^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hi!
Cube la comment,seket pun jadi la -__-

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.