Hanya Nota dan Tulisan Hati.

Assalamualaikum kepada semua saudara2ku yg dirahmati..

Dengan IzinNya, aku mengambil sedikit peluang utk berkongsi..

Demi Allah, aku seorang anak yg beruntung..
Dihantar oleh Abah dan Ma utk menuntut disekolah agama.. Namun, apalah istilah 'sekolah agama' jika tidak diambil intipatinya sebaik yg mungkin..
Harini, Allah memberikan kekuatan buatku utk menggunakan keberuntungan itu..
Sebelumnya, aku ingin memohon kemaafan sekiranya kehadiran nota hati ini akan menjadi kongkongan yg membelenggu saudara2ku.
.Alhamdulillah, aku dikurniakan Islam & Iman, dua perkara yg jarang sekali disyukuri oleh setiap insan.. Jari ini menari menghasilkan sentuhan terindah dan bermakna ini bukanlah untuk mendapat pujian apalagi penghinaan..
Beruntunglah kepada mereka yg ingin menerima dan rugilah bagi mereka yg menolaknya..

Perkara Pertama: Aurat
Maaf ! Aku membenci mereka yg tidak menutup aurat.. Kerana perbuatan itu dibenci oleh Allah dan sekiranya Allah membenci apalah erti hidup dibumiNya andai tidak mendapat KEREDHAAN..



Kenape aku terlalu benci?
Kerana aku tidak sanggup melihat saudara2ku dibinasakan oleh neraka..

Disini, aku kongsikan antara azab Allah.. Azab ini dilihat sendiri oleh Baginda ketika peristiwa mikraj:

1.Wanita menangis sambil meminta pertolongan tetapi tiada yang sanggup membantu. Gambaran balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.

2.Wanita tergantung pada rambutnya, otaknya menggelegak dalam periuk. Balasan wanita yang tidak menutup auratnya (rambut)

3.Wanita yang mukanya hitam dan memamah isi perutnya sendiri. Balasan wanita yang mengoda dan menghairahkan lelaki.

   Perkongsian ini bukanlah bermakna aku ni seorang yg suci dpd dosa. Aku juga hamba yg dhaif, tidak pernah terlepas dgn ujian hidupku sendiri.. Tetapi, aku belajar utk membetulkan kesalahan ku kerana aku tidak mahu kedua Ibubapa ku dilabel sebagai TIDAK RETI MENDIDIK anak.. Mereka sudah banyak berjasa padaku, maka aku tidak ingin membawa mereka terjun ke Neraka.. Neraka itu tidak sesuai buat mereka.

Perkara Kedua: Bercinta..
Dunia pernah menjadi saksi bahawa aku pernah bercinta.. Cinta adalah godaan dialam remaja.. Sedar atau tidak, Cinta tidak boleh dihalang TETAPI mampu dikawal.. "Cinta itu anugerah Allah".. Tidak salah bagi yg menggunakan hujah ini kerana Cinta tidak pernah salah tapi, 2 org anak muda yg berlainan gender masih belum pantas menikmati cinta.. Allah melarang keras sepertimana mafhumnya dalam surah An-Nisa:

"Janganlah kamu menghampiri zina"

Ya! itulah alasanya kenapa Allah menahan kite bercinta kerana Allah tidak mahu maruah kite tercalar.. Jaln telah diberi olehNya.. Tunggu kite sahaja yg memilih kehancuran atau kebahagian? Cinta yg suci kerana Allah, maka pertahankanlah.. Konsepku sendiri cukup mudah, Jika seorang lelaki menginginkan aku.. Berdoalah kepada pemilikku yg sebanar dan jumpalah pemilikku didunia ini, mereka lebih tahu ape yg terbaik.
Jadi, jangan ajak saya bercinta yee =)

Perkara ketiga: Bersyukur..
Hamba yg bersyukur biasanya akan SABAR. Dua perkara penting yg berkait rapat iaitu bersyukur dan sabar. Aku sendiri jarang bersyukur dgn nikmat Allah. Itulah manusia!  Jika tidak dipenuhi keinginan sedikit, sudah derhaka pada yg Maha Pemberi.. Saudaraku, izinkan aku berkongsi.. Setiap kali kita mengharapkan kebaikan namun kebaikan itu tidak direzekikan olehNya, yakinlah bahawa ada hikmah yg besar.. Kita tidak nampak sekarang tapi percayalah pada masa hadapan nanti.. Mungkin kebaikan yg kita harapankan hari ini tidak diberi olehNya kerana Allah ingin menggantikannya dgn yg LEBIH LEBIH baik, siapa tahu.. Untungnya bersabar,kan =) 

Perkara keempat: Solat.

 Solat adalah tiang agama.. 

Aku yakin, ramai yg sudah mendengar rangkap Hadis itu.. Bagaimana ingin membina rumah andai tiangnya masih tidak kukuh dan kuat? Benar bukan? Solat adalah jalan penyelesaian daripada segala kegelisahanmu didunia.. Jadikanlah solat sebagai platform kite mengadu kepadanya.. Tidak kire ape jua keresahan dijiwa kongsikan padanya.. Solat jugak adalah penawar paling mujarab.. Jika kite menjaga solat, InsyaAllah 3 perkara diatas akan turut terjaga.. Saya ingin tegaskan, BERDOSA meninggalkan solat.. Sampai bila kite mahu menggunakan alasan MALAS? sedangkan kemalasan itu mesti dihapus.. Mencintai Allah melalui solat adalah hal yg terindah.. 

1. Sekumpulan manusia menghempap kepala masing-masing dengan batu berulangkali. Gambaran orang yang berat melakukan solat fardhu.

Itulah azab Allah buat mereka yg tidak menunaikan solat. 

   Rasanya masih banyak ilmu yg ingin dikongsikan agar saudara2ku dapat sama2 melaksanakannya.. Hari ini, aku berkongsi kerana Allah telah membuka pintu hatiku agar berkongsi.. Aku tahu, dalam jalan dakwah banyak dugaanNya namun kukuatkan hati kerana Allah sentiasa disisi.. Saat org membenci dan meminggirkan aku ke tepi, Allah sentiasa sudi. Maaf! seandainya kalian tidak suka dgn nota ini, aku bertanggungjawab menyampai dan membetulkannya kerana Dakwah dalah tanggungjawab keatas semua.. Maka, hari ini sedikit tanggungjawabku terlepas..Alhamdulillah ! Jika aku melakukan kesalahan, jangan risau.. Kerana aku juga turut mendapat balasan daripaNya kelak.. Mohon doa terbaik buat diriku dan seluruh kehidupanku dan juga, mohon doa aku memperolehi result SPM yg cemerlang agar aku dapat menghapus kepenatan diraut Ma dan Abah kerana aku kira, dgn cemerlangnya resultku nanti itu yg akan menjadi hadiah terindah buat mereka.. 

YaAllah, hambaMu telah tersesat jalan.. Maka kau ampunilah kami dan limpahkanlah hidayahMu buat kami..

Sincerely,
NUR IZNI FARISYA BT MOHMAD YUSOF
penulis blog: http://schayusof.blogspot



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

USAHA-USAHA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM) DALAM MEREALISASIKAN MATLAMAT YANG TERKANDUNG DALAM FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FKP)

Banding Beza Prinsip-prinsip Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Dengan Aqidah Yang Menyeleweng Dalam Aspek Definisi Iman, Sumber Aqidah, Pendekatan Ilmu Aqidah, Perkara Ilahiyyat, Nubuwwat dan Ghaibiyyat

Sedetik Lebih . . .